15 Mart 2010 Pazartesi

Senlis'li Séraphine



2009 yılında Cesar Ödüllerinde Fransa’nın en iyi filmi seçilen "Séraphine " filmini izledim dün gece.

1.Dünya savaşının arifesinde,
Séraphine, Fransa’nın kırsalında bir temizlikçi olarak yaşayan orta yaşlarda bir kadın. Çoğu zaman karnını doyurmaya bile para bulamayan Séraphine, buna rağmen elindeki bütün parayı resim malzemelerine harcar.Resim malzemeleride ,hayvan kanı, mum yağı, topraktan elde ettiği boyalar ve alabildiği beyaz boya…Tüm gün temizlik yaptığı için ancak geceleri uykusundan feragat ederek resim yapabilir. Çevresindekilerin aşağılamalarına ve resimlerini hor görmelerine rağmen, Séraphine Tanrı vergisi yeteneğiyle sürekli resim yapmaktan geri durmaz. Dönemin en önemli sanat eleştirmenlerden biri olan Wilhelm Uhde’nin Séraphine’in çalıştığı eve kiracı olarak gelmesi, ressamın hayatını değiştirir. Séraphine’de ancak ömrünün son bölümlerinde resimlerinden para kazanmaya başlar. Ama akli dengesi gittikçe bozulmaktadır. Kötü hayat şartlarına rağmen resim yapmak için ona güç veren Tanrı inancı, ressamın son yıllarında ise onun akıl hastanesine kapatılmasına neden olur.


Film hakkında, ödülü dışında, hiç bilgi sahibi değildim izlemeye başladığımda ve tabi ki naif ressam Selvin’li Seraphine hakkında da…Acı bir hayat hikayesi.Biraz araştırınca, naif resim hakkında da daha fazla bilgi sahibi oldum.

Film, ressam Seraphine’in hayat hikayesini anlattığı gibi, aynı zamanda dönemin önemli sanat eleştirmenlerinden Wilhelm Uhde’nin de hayat hikayesini ve naif resim akımının doğuş serüvenini de anlatır. Uhde’nin Seraphine’i keşfedişi ve dönemin genel olarak tarihi ve siyasi çalkantıları, bizleri geç keşfedilmiş bir sanat akımının da köklerine götürür. Georges Braque ve Picasso gibi bugün usta olarak kabul edilen ressamların resimlerini ilk alanlardan olan ve Gümrükçü Henri Rousseau, Postacı Louis Vivin, Camille Bombois ve Hizmetçi Louis Seraphine gibi ressamları keşfeden Uhde, sadece bu ressamları keşfetmekle kalmaz; naif resim akımının da tanınmasını sağlar.

Herhangi bir sanat eğitimi almamış, çoğunlukla başka bir işle uğraşan ve kendi kendini yetiştiren naif ressamların resimlerinde gerçeği olabildiğince gerçekçi bir şekilde yansıtma isteği vardır. Bu, onların resimlerine olağanüstü bir saflık hissi verir. Fakat kullandıkları renkler ve çizimlerindeki kompozisyonlar çok çarpıcıdır. Sıradan bir elma ya da bir çiçek naif ressamların elinde çok sıra dışı bir nesne haline dönüşerek, Freudyen yorumlara da kapı aralar. Gerçeği tamamıyla yansıtamamanın verdiği acı hissi, kullandıkları renklerde görürüz. Renkler, ressamların duygularını dışa vurduğu gibi, resimlere sıcaklık da katar. Resmin teknik özellikleri ve kurallarıyla ilgilenmedikleri gibi, perspektife de bağlı kalmazlar. Bakış açıları neredeyse çocuksudur. Bir çocuğun etrafında kendisini çevreleyen dünyayı algılayışı gibi...

Resimlerin hepsinde en ince ayrıntılarına kadar detaylara yer verilir. Çizilen nesnelere bir ruh ve karakter kazandıran, aslında detaylardır. Naif resim ancak 1930’ların sonlarında arka arkaya açılan sergiler sayesinde tanınır.



Resimler Selvin'li Séraphine ( Séraphine Louis )

Bu postta pek bir sanat dersi gibi oldu :)

31 yorum:

Adsız dedi ki...

Pek resim sanatından anlamam ama; Seraphine'nin hem filmini izleyerek izlenimlerinizi bize aktarmanız, hem de yaptığı tablolardan örnekler sergileyerek, bizleri bu konuda bilgilendirmeye çalışmanız ile ilgili paylaşımınıza çok teşekkür ederim.

Allah'a emanet olun ve sağlıcakla kalın.

bilge dedi ki...

sevgili arkadaşım bilgi paylaşılarak çoğalır ne güzel resimler ..sevgiler...

Unknown dedi ki...

Sevgili dalgaları aşmak.sen bir şeyler vermeye devam ederken bizde almaya devam edeceğiz.değerli vaktinizi bize ayırdığın için minnettarız.ayrıca yukarıdan aşağıya doğru ikinci resimden etkilendiğimi söyleyebilirim

Mehmet Osman Çağlar dedi ki...

Resim sanatı çok ayrı bir dünya.
Daha doğrusu sanatların hepsi ayrı
dünya.Benim hiç kabiliyetim yok.Size
de doğuştan bulaştığını düşünüyorum.
Aslanın sayfasındaki başlangıç resmi
İbrahim Çallı'ya ait.Oğlununda çok
kabiliyeti var.Dört yaşında,karakalem
yaptığı resimleri keşke yükleyebilse.

Resimli,sanatlı güzel günlere.

Pulsar dedi ki...

Bu bahsettiğiniz filmi izlemedim ama Sanatçının resimleri ne kadar canlı ve renk uyumu muhteşem..Etkileyici.

İ.x.İ.r dedi ki...

Filmi o kadar izlenesi anlatmışsın ki karliçe'm,aklımdan atmam mümkün değil.Bu akşamda ben izleyeceğim:)

Sevgiler..

Antipatik Yazar dedi ki...

Süpersin ya! Etkileyici bir film daha! Anlattığına göre, izlemeye değer... Hiç vakit kaybetmeyelim o zaman ;)

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Recep Bey,beğendiğim beni etkileyen şeyleri paylaşmaya çalışıyorum.Teşekkür ederim.sağlıcakla kalın

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Sevgili Bilge'ciğim,gerçekten öyle.Başka bloglarda ben de bilmediğim o kadar çok şey okuyorum ki...

Sevgiler canım

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Sevgili HÜSEYİN USTA,benimde ençok etkilendiğim resimlerden biri o.Ve son dönem resimleri 2 metrelik tuvallerde...Filmde o ilkel boyalarıyla çalışmasını ve ortaya çıkanları görünce çok etkileniyor insan.Bilemiyorum belki de resmi çok sevdiğim için o kadar etkilendim.

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Sevgili JİVAGO,benim içinde apayrı bir dünya resim, henüz kendi çapımda birşeyler yapmaya çalışıyorsamda...
aslan bir yorumunda söz etmişti oğlunun resim yeteneğinden.Şahsen kızdım kendisine:)
Teşekkür ederim sevgi ve dostlukla

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Leon bende çok etkilendim resimlerinden Seraphine'in.Ansiklopedici arkadaşım bir şey sözyliyeyim :)vikipedi'de bulamadım Seraphine Louis'i biliyormusun:)
Sevgiler

Dalgaları Aşmak dedi ki...

İ.x.İ.r ,sevgili prensesim kızma bana bak sonra:)film güzel ama 2.5 saat ve izlerken o acı hayatı bayağı bir daraldım :)
sevgiler canım

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Sevgili Antipatik Yazar, İ.x.İ.r 'e yazdıklarım senin içinde geçerli :)

İ.x.İ.r dedi ki...

Olsun hayatım:)

sultan dedi ki...

insan ressem olunca böyle oluyo :))))) bizide bilgilendirdin canım sağol sevgiyle...

Pulsar dedi ki...

Yarın onun hakkında birşeyler bulup karalarız birşeyler :)Hep Wikipedia'da önde olcak değil ya :)

aysegul dedi ki...

Ben geldimmmm :D

Çok güzel yazmışsın.

Beni seviosun dimi)

Sevgilerrr

ezgilimelodi dedi ki...

Merak ettim ben de filmi.Resimler zaten çok çok güzel...
Fırsat bulup izlemeli...
Sevgiler

y. dedi ki...

Senlis'li Séraphine dehşet bir filmdir,bu filmden insan kırk bin şey öğrenerek çıkar, sırf resim sanatı değil, nesnelerin ressamların bakış açısıyla ne kadar değişebileceği,bunun algı düzeyimize etkileri gibi psikolojik derinlkikleri de irdeler, bize de bu yalın ama inanılmaz anlatımı hayranlıkla izlemek düşer. çok da bol ödüllüdür zaten.hatırlattığın çok sağol:))

Zeugma dedi ki...

Böyle bir filmden hiç haberim yoktu.
Ne iyi ettin de bilgilendirdin canım.
Müthiş bir konusu var.
Gerçek bir yaşam öyküsü olması daha da etkileyici kılıyor..
Ve gerçekten harika resimler yapmış Séraphine..

Teşekkür ediyorum..
Sevgilerimle...

Esin Bozdemir dedi ki...

Sevgili Dalgalarıaşmak,

Öyle güzel bir paylaşım olmuş ki bu post...

Çok sıradan mış' gibi düşündüğün naif resimler konusu aslında tam tersine pek çoğumuzun eğer ki ilgi alanı değilse bilgimiz dışında kalabiliyor.

Seraphine'nin birbirinden güzel resimleri ve naif resimlerine dair araştırmalarınla bizleri aydınlattığın için sana çok teşekkür ederim...

Senlis'li Seraphine filmini de en kısa zamanda izlemek istiyorum.

Sevgilerimle...

Dalgaları Aşmak dedi ki...

teşekkür ederim Sultan'cığım

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Hoşgeldiiiin Ayşegüüüüll :)

sevgiler

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Eminim beğenirsin sevgili ezgilimelodim...

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Sevgili y. o dönemdeki sanat hayatı ve ünlülerin nasıl keşfedildiğinide görüyoruz.gerçekten çok etkileyci bir film.ödülleri haketmiş.
sevgiler

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Sevgili Zeugmam benimde haberim yoktu dvd cim "abla tam senlik bu f,ilm" diye verdi.baktım ödüllü aldım :)İyi kide almışım:)

sevgiler canım

Dalgaları Aşmak dedi ki...

Çok teşekkürler sevgili Esmir,bende izleyince ve araştırınca anladım,naif resim hakkında tanımdan başka birşey bilmediğimi.Resim benim ilgi alanım olduğu halde,nasıl böyle bir ressamı atlamışım kızdım kendime.
Sevgiler canım

Yazmak Keyiftir dedi ki...

Sevgili Dalgaları Aşmak !
Yani sen bu yazdıklarını ve seni ilk defa okuyorum. Zeugma yı okuduktan sonra geldim okudum yazını ama kafama bir balyoz indi sanki. Nedenine gelince;
Ben naif resim biliyor hem de frankofonum. Reha Yalnızcık ve onun gibi türk naiflerini biliyordum ama bu kadıncağızı senden öğrendim. Bu köylük yerlerde adı geçen filmi bulmak zor ama elde etmeye gayret edeceğim. Bildiğini paylaşmak ve dağıtmak ne kadar güzel.
Bir şey öğrettin ya.. ellerine yüreğine sağlık. Hep aydınlıkta sevgiyle kalasın.

ÇOBAN YILDIZI dedi ki...

Ne iyi oldu bilgilendirdin beni. Resim sanatını çok severim.Ama bu ressamdan gerçekten haberim yoktu. Teşekkür ederim.

Adsız dedi ki...

Webmaster cok tesekkurler...

Selamlar Neslihan